Dlaczego dawanie porad na temat konwersji mija się z celem? I dlaczego mimo to będę to robił?

Czy dawanie porad na temat optymalizacji konwersji rzeczywiście mija się z celem?

Krótko: tak.
Trochę dłużej: tak, ale…
Jeszcze dłużej: tak, jeśli te porady daje się tylko na podstawie tego, co się widzi w przeglądarce.

Ocenianie skuteczności konwersji na podstawie samego wyglądu strony jest jak ocenianie inteligencji dziewczyn z finałowej pięćdziesiątki Miss Polski na podstawie samego ich wyglądu i tego jak się poruszają na scenie czy wybiegu.

Może dana dziewczyna studiuje właśnie drugi kierunek, robi studia podyplomowe, uwielbia science fiction i potrafi merytorycznie dyskutować o najnowszych noblistach z dziedziny ekonomii, którzy dostali Nobla za badania oparte na teorii gier? A może jednak jej poziom jest bliższy temu poniżej?

Ciężko to ocenić zanim się dziewczyna odezwie. A i wtedy nie jest to jednoznaczne do ocenienia. Jednak któż nie chciałby sobie raz na jakiś czas zostać jurorem na konkursie Miss Polski? Nawet mając świadomość, że teoretycznie powinno się oceniać wartość osoby, a ocenia się wygląd opakowania.
Ja nie będę wyjątkiem, więc również zostanę takim jurorem. Tyle że pięćdziesiątka Miss Polski to będzie 50 najpopularniejszych serwisów e-commerce w Polsce (według badania Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2012 r.), oceniany wygląd to będą strony internetowe tych serwisów, a pomijana mądrość uczestniczek to będzie faktyczna konwersja i – co najważniejsze – generowane przychody i skuteczność działalności.

Nie będę miał dostępu do ich analityki, nie będę wiedział jakiego typu ruch przychodzi na ich stronę, nie będę wiedział skąd ten ruch przychodzi, nie będę wiedział co już wcześniej testowali, a czego nie, nie będę wiedział jeszcze całego mnóstwa innych rzeczy… Czyli z grubsza będę próbował oceniać zdolności matematyczne dziewczyn na konkursie piękności. Może i przyjemne, ale czy skuteczne?

Więc dlaczego mimo to będę to robił? Żeby na przykładzie dużych i znanych firm pokazać kierunki myślenia, zainspirować do testów, podrzucić taki czy inny pomysł, zachęcić do testowania, sprawdzania nowych pomysłów itd.
Działanie na ślepo mija się z celem i bez dostępu do danych analitycznych oraz bez dostępu do ludzi, którzy przychodzą na daną stronę i bez możliwości ich przepytania i poznania ich opinii nawet bym się na poważnie nie zabierał za optymalizację czegokolwiek, jednak na podstawie poprzednich doświadczeń będę podrzucał pomysły, które dla pewnych klientów (to ważne!) oraz dla konkretnego typu ruchu i konkretnych warunków (to również ważne!) przynosiły efekty.

Czyli biorąc sobie te 50 dużych serwisów e-commercowych za swego rodzaju manekiny, będę je po kolei stawiał i przymierzał na nie ubrania. Może i nie wiem jaki typ ubioru preferują, może nie mam danych o ich sposobie bycia i kręgach w których się obracają, ale przynajmniej pokażę sposób, w który skrajam ubrania, możliwości łączenia poszczególnych elementów w całość i jakie style działały w innych krajach, przy innej pogodzie czy w innym mieście. Ten proces myślenia i łączenia elementów jest wartością samą w sobie. A może i manekiny też z tego skorzystają, jeśli przypadkiem utrafię w ich gust.

Tutaj więc moja finałowa 50 Miss Polski.

Najpopularniejsze serwisy e-commerce w PolsceŹródło: Raport Internet Standard eCommerce 2012, według badania Megapanel PBI/Gemius, czerwiec 2012 r.

Oprócz tych ślicznotek, z puli których średnio co tydzien mam zamiar oceniać jedną, może też dodam kilka dzikich kart dla regionalnych kwalifikantek i jeśli w komentarzach albo w mailach do mnie pojawią się jakieś ciekawe propozycje do rozważenia, to chętnie je również dodam. Dodatkowa konkurencja tylko mobilizuje te z głównego konkursu, więc nie zaszkodzi.

A więc już w przyszłym tygodniu zasiądę w fotelu jury i zobaczę jak się prezentują nasze polskie dziewczyny! Kogo by tu wziąć na pierwszy ogień?

2 Comments Dlaczego dawanie porad na temat konwersji mija się z celem? I dlaczego mimo to będę to robił?

  1. Pingback: RTV EURO AGD (euro.com.pl) – analiza i rekomendacje

  2. Pingback: Analiza branży komórkowej z punktu widzenia optymalizacji konwersji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *