Przewodnik po optymalizacji konwersji: Krok 0 – Zrozumienie gry, w którą się gra

Zanim się zacznie biegać, trzeba się najpierw nauczyć czołgać. Zanim więc się zacznie wnikać w subtelności konwersji, trzeba ją sobie najpierw jasno zdefiniować.

Na początek przedstawię więc najprostszą, najbardziej skondensowaną i najbardziej sensowną definicję tego, czym jest optymalizacja konwersji. Wspomniałem już o tym w poprzednim artykule, ale tutaj podaję samą esencję.

Optymalizacja konwersji to:
1. Zidentyfikowanie obiekcji potencjalnego klienta
2. Przezwyciężenie jej
3. Powtórzenie procesu

To tyle. Nic więcej. Naprawdę.

Efektem końcowym, który zawsze jest brany pod uwagę, jest oczywiście to, jakie zyski lub przychody zostają w kieszeni, ale żeby osiągnąć te zyski z optymalizacji konwersji, wystarczą te 3 powyższe kroki.

1. Zidentyfikowanie obiekcji potencjalnego klienta

  • Dlaczego nie kupił, skoro przyszedł na tę stronę?
  • Czy przyszedł z zamiarem kupienia czy zasięgnięcia informacji?
  • Czy przekonało go to, co zobaczył?
  • Czy w odpowiedni sposób do niego mówię?
  • Czy mówię w wiarygodny sposób?
  • Czy docieram ze swoim przekazem?
  • Czy przekaz ten jest jednoznaczny?
  • Czy określone komunikaty przedstawiam w odpowiednim czasie?
  • Czy nie próbuję „sprzedawać” zbyt wcześnie?
  • Czy znam swojego klienta na tyle dobrze, żeby móc z dużą dozą pewności odpowiedzieć na wszystkie powyższe pytania?
  • Czy on mi ufa?

2. Przezwyciężenie obiekcji

  • Czy oferta jest jednoznaczna?
  • Czy jest dobrze przedstawiona?
  • Czy nagłówek (headline) się skupia na tym, jakie korzyści kupujący odniesie używając danego produktu czy też skupia się na elokwentnej grze słów?
  • Czy przedstawia opinie, oceny i polecenia od innych, którzy też zakupili ten produkt?
  • Czy są usytuowane w takim miejscu, w którym jest to potrzebne i widoczne?
  • Czy proces zakupu jest maksymalnie uproszczony?
  • Czy na żadnym etapie kupujący nie musi się zastanawiać co zrobić dalej? (Don’t make me think!)
  • Czy są na stronie elementy zwiększające zaufanie do tej strony?

3. Powtórzenie procesu

  • Gratulacje, krok pierwszy wykonany
  • Teraz powrót do punktu wyjściowego i powtórzenie procesu
  • To się nazywa „optymalizacja” nie na darmo
  • Gdyby proces był jednorazowy, to by się nazywał „naprawienie konwersji”

Powyższe zagadnienia i pytania to tylko bardzo mały wycinek tego, co się składa na cały proces. Wszystkie pytania są oczywiście niezwykle ważne i każde małe „nie” może prowadzić do tego, że się nie osiągnie tego jednego dużego „TAK”, jakim jest zakup produktu, zapłacenie za usługę, umówienie się na wizytę, zapisanie się do newslettera czy cokolwiek innego uznamy za konwersję, którą chcemy zoptymalizować.

Streszczając więc szybko to, co można znaleźć w poprzednim artykule: dlaczego optymalizacja konwersji jest tak ważna? Otóż pomaga ona zarobić więcej pieniędzy nie zmuszając przy tym nakładów na zdobycie dodatkowych źródeł ruchu czy zwiększenia wydatków na reklamę. Po tym, jak już zoptymalizujemy nasz proces i dzięki temu zwiększymy swoje marże i zyski, pozwoli nam to na zwiększanie wydatków na reklamę i wejście w nowe kanały sprzedaży, które wcześniej były niedostępne ze względu na wysokie koszty. Wchodząc na nowe terytoria, zwiększamy swój udział w rynku.

A wszystko to dzięki rogowi obfitości zwanym optymalizacją konwersji…

Teraz więc już czas spojrzeć na cały proces optymalizacji, krok po kroku. Właściwy krok pierwszy już w przyszłym tygodniu. Żeby nie przegapić, warto się zapisać na otrzymywanie artykułów mailem jak tylko się pojawią (u góry albo w bocznym panelu).

 

3 Comments Przewodnik po optymalizacji konwersji: Krok 0 – Zrozumienie gry, w którą się gra

  1. Pingback: Optymalizacja konwersji: wyczerpujący przewodnik, proces, narzędzia, poradnik krok po kroku

  2. Pingback: Krok 1b: Zrozumienie zachowania ludzi na stronie

  3. Pingback: Optymalizacja konwersji: wyczerpujący przewodnik, proces, narzędzia, poradnik krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *